Wpisy z kategorii Techniki gier

Mechanika gry

Aby ułatwić mistrzowi gry i graczom rozstrzyganie kwestii spornych oraz konkretne przedstawienie ich cech i umiejętności, każda z gier fabularnych posiada swoją mechanikę. Jest to zbiór zasad, które odnoszą się do różnego rodzaju sytuacji, takich jak choćby walka bohaterów z potworami, bądź rzucanie czarów. Najważniejszą częścią mechaniki jest sposób opisu bohaterów, na podstawie którego mistrz gry rozstrzyga później, czy deklarowane przez wcielających się w nich graczy akcje – decyzje, zostały przez nie poprawnie zrealizowane. Przykładowo bohater, którego zwinność i siła określona zostaną jako przeciętna (dajmy na to jedenaście lub dwanaście punktów w dwudziestopunktowej skali), najprawdopodobniej nie będzie w stanie przeskoczyć długiej przepaści, jednak być może uda mu się wspiąć na drzewo i przejść po jego gałęziach na drugą stronę. Mistrz gry ma prawo ustalić w takiej sytuacji stopień trudności danej akcji i poprosić gracza o rzut kośćmi, na zasadach zależnych od przyjętej mechaniki.

Podręczniki do gier fabularnych

Podręczniki do gier fabularnych W jaki sposób wydawane są gry fabularne? Wspomnieliśmy już o dwóch ich rodzajach, teraz przyjrzyjmy się bliżej podręcznikom do nich. Najprostszym formatem gier fabularnych jest gra składająca się z jednego podręcznika, zawierającego wszystko, co będzie nam potrzebne do rozgrywki, czyli mechanikę gry, opis świata, jego historii, występujących w nim stworzeń oraz sposób kreowania bohaterów graczy. Często może on jednak być zbyt gruby, by wydać go w jednej książce, dlatego stosuje się różne sposoby podziału podręczników. Popularnym sposobem jest rozdzielenie treści przeznaczonej dla mistrza gry od tej, którą powinni znać również gracze. Są one pełne nie tylko opisów mechaniki oraz świata gry (stopień ich złożoności zależy od tego, czy są one przeznaczone dla graczy czy mistrzów gry), ale też wielu istotnych wskazówek. Mistrz gry oczywiście powinien opanować wiedzę dostępną w obu tych książkach. Pamiętajmy też, że nie wszyscy gracze potrzebują własnych podręczników. Wystarczy w zupełności, jeśli kompletem materiałów dysponuje mistrz gry, który pożyczy podręcznik na krótki czas poszczególnym graczom, by zapoznali się z zasadami, bądź samemu je im wyłoży.

Rola mistrza gry

Na czym zaś dokładnie polega rola mistrza gry? Wstępnie wyjaśniliśmy już sobie, że odpowiada on za cały świat przedstawiony. To on zatem decyduje, czy danego dnia pada deszcz, czy na drodze wędrujących przez las bohaterów nie stanie nagle wielki troll, albo nie napotkają oni ściganej przez wilki pięknej niewiasty. Najczęściej przed rozgrywką przygotowuje on scenariusz, czyli ogólny zarys fabularny planowanych na daną sesję, czyli pojedyncze, kilkugodzinne spotkanie z graczami. Oczywiście gracze nie mają wcale obowiązku trzymać się jego planu, co więcej wcale nie znają jego treści, dlatego podczas rozgrywki to właśnie mistrz gry musi najwięcej improwizować. Przez cały czas opowiada on graczom o sytuacji wokół nich oraz o efektach ich decyzji. Jeśli zatem gracz stwierdzi, że zakrada się w korytarzu, aby podsłuchać czyjąś rozmowę, mistrz gry może zdecydować, aby przedstawić mu treść tej rozmowy, bądź poinformować w pewnym momencie, że jego podstęp został zauważony. Mistrz gry rozstrzyga też wszystkie kwestie sporne między graczami – oczywiście nie decyduje, który z nich ma ciekawszy pomysł, jednak jeśli ich działania są ze sobą sprzeczne, to on informuje ich, kto miał więcej szczęścia.

Karta postaci

Przygody, jakie odbywają się podczas grania w gry fabularne, wielokrotnie powodują, że gracze muszą ratować swoich bohaterów z różnego rodzaju opresji. Nic dziwnego zatem, że gracze bardzo często przywiązują się do swoich postaci. Proces ten zaczyna się już w trakcie powstawania samego bohatera. Nazywamy go tworzeniem karty postaci. Zawiera ona liczne rubryki, w których wpisywane są wartości punktowe poszczególnych cech, posiadane przez bohatera umiejętności, szczegóły jego historii, takie jak wyznanie, rodzina czy posiadane włości, a także wpisywany jest ekwipunek oraz broń. Ponieważ tak jak w prawdziwym życiu, przeżywanie kolejnych przygód powoduje zdobywanie nowych doświadczeń, również w grach fabularnych przewidziano możliwość rozwoju postaci, co dodatkowo wpływa na przywiązywanie się graczy do swoich bohaterów. Mogą oni decydować o tym, jakie cechy swoich postaci chcieliby rozwijać, oczywiście o ile mistrz gry zdecyduje, że mieli oni do tego możliwość. Na przykład bohater, który całą sesję spędził na machaniu mieczem, raczej nie był w tym czasie w stanie podnieść swoich umiejętności tanecznych.

  • Wpisy

  • Wkrótce światło dzienne ujrzy Grand Theft Auto IV - ciekaw jestem jak wyjdzie ten tytuł, ponoć grafika w tej grze ma być powalająca, ale ostatecznie na ten temat wypowiem się dopiero wtedy, kiedy będę miał okazję zagrać właśnie w tą grę i ciekawe cóż to takiego będzie. Ostatnio właśnie przesunięto premierę gry na 2 grudnia 2008 rok, ciekawe co to takiego będzie, czy szykuje się poważna rewolucja i należy się bać? Czas pokaże, tymczasem wszyscy oczekujemy na nowy wymiar rozrywki.